Bornholm, solskinnsøya i Østersjøen…med litt Sverige og videre til Rügen i Tyskland

Etter to år med Corona og de restriksjonene som fulgte med, men med fine turer i vårt flotte land, både nordover, sydover, østover og vestover, begynte utferdstrangen å melde seg. Før hadde vi reist med fergene fra Larvik og Langesund til Danmark og videre til Tyskland. Et par ganger fra Sandefjord til Strømstad og videre til Ystad og Trelleborg og ferge til Swinoujscie i Polen og til Sassnitz på Rügen i Tyskland.

Allinge havn.

I år (2022) ville vi gjøre en forandring på ruta til Tyskland, og reise via Bornholm. Planleggingen begynte i februar, og fergebillettene ble bestilt til Bornholm og videre til Rügen så tidlig som i mars, selv om vi ikke skulle reise før tredje juni til Bornholm, og niende juni fra Bornholm til Rügen, for vi skulle reise i pinsen så vi regnet med stor trafikk på fergene. De som ønsker å reise i sommerferien bør bestille i god tid. Mandag 30. mai tok vi Colorline til Strømstad. Etter et kort stopp i Strømstad, kjørte vi sydover via Trollhättan og Borås til bobilcampen i Ullared.

Den lange piren i Binz.

Neste dag kjørte vi til Varberg, bare en drøy halvtime fra Ullared. Vi hadde tatt sikte på bobilplassen i Varberg havn, like ved sentrum, denne var full. Så var det å finne en campingplass i nærheten. Så da ble Getteröens camping valgt. Denne er bare en kort kjøretur fra Varberg. På veien dit så vi en stellplass ved Varbergs Flygklubb, så vi valgte denne plassen. Dette er en helt grei plass med gress og grus, blant endel trær, med strøm, vann og tømming og et enkelt toalettanlegg. Prisen var rimelig, 200 sek., og betales i kafèen. Adressen er Varberg Flygklubb, Getterövägen 2, GPS 57. 12202835 – 12. 22511578. Dagen etter var det å kjøre inn til Varberg og Strandgatan, her er det gratis parkering i 8 timer like ved festningen, og det er avsatt 10 plasser for bobiler. Varberg festning er et Middelalderfort, slott og museum. Festningen ligger på en klippe med utsikt mot Kattegat. Varberg er en gammel badeby, og i 1811 ble det opprettet et kursted, det ble også åpnet et kurbad i byen. Fortsetter en videre langs gangveien, vil en også se Varbergs kaldbadehus fra 1903, med kalde bad, varmebadstuer og servering i fine omgivelser. Ellers er Varbergs bysentrum som andre små og mellomstore byer.

Etter noen timer i Varberg, ble kursen satt til Simrisehamn. Her er det en liten stellplass i småbåthavna. Denne var full, så vi ble anbefalt å kjøre til Kåseberga og Ales Stenar, en halvtimes kjøring mot Ystad. Her er det en bra camping og stellplass på ei stor gresslette, det er strøm, vann og tømming (ikke gråvann), og toaletter og dusj. Plassen er ca. 20 min. gange til de myteomspunne Ales Stenar, dette er en skipsformet steinsetting, og består av 59 steiner. Steinene ligger på en høyde over Østersjøen. Steinsettingen er fra ca. 600 år e.Kr. Adressen til stellplassen er IF Ale Kåseberga stellplass, Ales väg 2, Kåseberga, GPS. 55.388645623588 – 14.063271720747.

Fra Kåseberga og Ales Stenar er det ikke langt å kjøre til Ystad og stellplassen i Ystad Småbåthavn i Segelgatan 11. GPS.55.4263 – 13.8058. Her er strøm, vann og tømming samt en restaurant. Fra plassen er det ikke mange minuttene å kjøre til Bornholms-linjen. Men først måtte Wallanders Ystad besøkes. Ystad og politietterforsker Kurt Wallander har blitt kjent i en serie krimromaner skrevet av Henning Mankel. Ystad har en fin velholdt gammel bydel. Her er det mer enn 300 bindingsverkshus, noen helt fra middelalderen. Byen har en lang historie, og den eldste bygningen er Sankta Maria-kirken fra 1200-tallet. Ellers er Ystad en moderne by med blanding av gammel og ny arkitektur, byen har ca. 20.000 innbyggere.

Dagen etter var det å kjøre til fergeterminalen og Bornholm- Linjen, med avgang 8.30. Bornholm er Danmarks største øy og kalles ofte for solskinnsøen eller klippeøen. Øya har nesten 40.000 innbyggere, og har et areal på 588 kv.km. Etter en time og førti minutter, var vi i Rønne, øyas største by. Da ferga fra Ystad var full av lastebiler, personbiler og et godt antall bobiler og campingvogner, var vi glade for at vi hadde bestilt campingplass på forhånd, for det var jo pinse, DCU Camping, Rønne strand, Galløken, Strandvej 4, Rønne. Etter innsjekk fikk vi beskjed om bare å velge og vrake blant plassene, for det var god plass, selv om det var pinse. Plassen ligger ved sjøen og i skogen, her er det plasser med skygge, uten skygge og noen med noe skygge. Etter å ha ordnet oss, var det å gå de 1,7 km inn til Rønne.

Rønne er den største byen, med drøye 13.000 innbyggere. Byen er også øyas administrasjonssenter for Bornholms regionskommune. Rønne er kjent for sine lave historiske hus, de sjarmerende torgene, det elegante fyrtårnet og den hvitkalkede St. Nicolas kirken. I Rønne er også Bornholms forsvarsmuseum og Kastellet.

Opalsjøen. Her var det tidligere et steinbrudd.

Neste dag reiste vi videre til det lille stedet Sandvig og Sandvig Familiecamping. Men først en liten stopp i den lille byen Hasle. Her var det god plass å parkere ved havna. Men det var stille både for mennesker og biler, selv om det var pinseaften. Hadde vi ikke bestemt oss for å kjøre til Sandvig, hadde det vært muligheter for å overnatte her på havna, for vi så ikke noe skilt som forbød dette.

Etter et kort stopp i Hasle, fortsatte vi til dagens reisemål, Sandvig Familiecamping, Sandlinien 5, Sandvig, DK-3770 Allinge, GPS. 55.28778 – 14.77583. Her var det også god plass, så det var bare å finne seg en fin plass, med utsikt over Østersjøen. Det er flere turmuligheter i området, til Hammersø, Opalsøen og Hammerknuden. Hele Nord-Bornholm er et enestående naturområde. Det er også en fin gang og sykkelvei langs strandpromenaden store deler av veien til den lille byen Allinge, de siste 1,5 km på fortau til den koselige havna i Allinge. Her er det forfriskninger å få kjøpt. På turen kan en ikke unngå å legge merke til de hvite husene med den noe spesielle skorsteinen. Dette er silderøkerier, og finnes over hele øya. Hvert år i uke 24 er det folkemøte i Allinge, hele Danmarks politikk- og demokratifestival.

Gudhjem.

Etter et par netter i Sandvig, var Gudhjem camping neste mål. Men først en avstikker til Hammershus Slottsruin fra 1200 tallet. Dette er Nord-Europas største slottsruin og Bornholms mest besøkte attraksjon. For noen år siden åpnet Hammershus besøkssenter. Her kan en lese historien om slottet, det er gratis inngang, men betaling for parkering. Adressen er Langebjergvej 26, 3770 Allinge. Bare noen minutters kjøring herfra er Bornholms Tekniske Samling, Borrelyngvej 48, Allinge. Utstillingen inneholder maskiner, kjøretøyer, husgeråd, møbler og mye mer. Utstillingsarealet er på mer en 4.000 kvm. Museet drives av frivillige, og de fleste gjenstandene er gaver fra firmaer og private. Etter en halvtimes kjøring var vi framme hos Gudhjem Camping, Melsted Langgade 45, 3760 Gudhjem, GPS. 55.20779 14.97753. Plassen ligger fint til i skrånende terreng med utsikt over Østersjøen. Fra campingen kan en følge kyststien mellom campingen og Gudhjem. Den er sjarmerende og idyllisk, og fører fram til Gudhjem havn. Gudhjem er regnet som Danmarks eneste fjellandsby, med sin beliggenhet på nordøstkysten, og byr på en fantastisk natur. Gudhjem er en fiskelandsby, og på slutten av 1800-tallet var det her man først begynte å røyke sild. Landsbyen har også flere butikker og restauranter å by på.

Etter en overnatting her, kjørte vi til Dueodde strand. Denne stranda er kjent for sin ultrafine sand, og er mer en 10 km lang. Det er også en bra campingplass her. Vi kjørte hit bare for å se stranda, for målet var Nexø. Etter å ha sett stranda, kjørte vi til Nexø, øyas nest største by, med ca 3.800 innbyggere.

Vi bestemte oss for å kjøre til Nexø Camping, Stenbrudsvej 26 A, 3730 Nexø, GPS. 55.07277 – 15.14166. Denne plassen er ca. 20-30 min. gange fra Nexø sentrum. Det er også busstopp like ved plassen. Nexø er en liten moderne by med storbypreg, med forretninger og spisesteder. Her er det også et jernbanemuseum, De Bornholmske Jernbaner, fra den gang det var jernbane her. Jernbanen startet drifta i 1900 og varte til 1968. Noe av den gamle traseen er nå sykkelvei. Campingplassen er også et greit utgangspunkt for å ta buss eller sykle de 20 km til Svaneke som er Danmarks minste og smukkeste kjøpstad. Byen har vært kjøpstad siden 1500-tallet. Her er det sjokoladefabrikk og godterikokeri. Et besøk på Svaneke Brygghus, som er Danmarksførste mikrobryggeri, bør en også få med seg.

Etter seks fine dager med litt regn, var det på tide å kjøre til Rønne og fergehavna for å ta Bornholmlinjen til Sassnitz på Rügen. Etter tre og en halv times fergetur var vi i Tyskland. Fra Sassnitz kjørte vi til byen Binz, og Parkplatz 1, Zentrum Binz, Proraer Chaussee 5, Binz. Dette er egentlig en vanlig parkeringsplass, men også for bobiler. Det er kun tømming på plassen. En trekker en billett ved innkjøring, og betaler for den tiden en har parkert, ved utkjøring. Fra parkeringsplassen er det en drøy km. til sentrum og Ostseebad Binz. Følger en den lange fine strandpromenaden langs stranda, kan en ikke unngå å se de store hvite villaene med de fine ornamentene, flere av villaene er nå hoteller. I enden av hovedgata er det en lang pir utover sjøen. Vi fulgte hovedgata tilbake til bilen, den heter bare Hauptstrasse. Her er det flere butikker og restauranter. Binz er den største byen på Rügen, og er en typisk bade- og ferieby.

Strandpromenaden i Binz.

Etter noen timer og litt innkjøp, kjørte vi til Wohnmobil-Oase Rügen Proraer Chaussee 60, GPS 54.4475 – 13.5558. Her er det en bra stellplass med det meste. Herfra var det ikke lange kjøreturen til Baumwipfelpfad eller Tretoppstien. Dette er et spesielt byggverk av tre, bygget som et tårn med trefortau som går i spiral i flere etasjer, og som på toppen byr på en fantastisk utsikt. Stien går videre langs tretoppene til neste plattform, før den fortsetter til nedgangen. Her kan en velge mellom heis, sklie eller trapper. Etter besøket her, var det heller ikke lange kjøreturen til Oldtimer museum Rügen, hvor det er god parkering. Jeg valgte museet, men resten av følget ville se Koloss von Prora. Dette er et 4,5 km langt bygningskompleks, med åtte identiske bygninger som Nazi-Tyskland bygde fra 1936 til 1939 som et feriesenter, med plass til 20.000 mennesker. Bygget ble aldri helt fullført, og i dag er store deler av bygget en ruin, men også en stor del av bygget er pusset opp, og her er det ungdomsherberge, hotell og ferieleiligheter.

Som nevnt valgte jeg museet. Dette består stort sett av kjøretøyer fra DDR-tiden, men også noen vestlige, samt en stor samling modelltog og vogner. Der er også en del eldre lokomotiver i full størrelse. Så var det bare å kjøre rundt hjørnet til Edeka for nødvendig innkjøp av matvarer. Ved siden av parkeringsplassen var det en større innendørs sandskulptur-utstilling.

Putbus, den hvite byen på Rügen, var neste reisemål. Kallenavnet kommer av at nesten alle bygninger er hvite. Byen ble grunnlagt i 1810. Midt i byen er det en stor sirkel med omkrets på 600 m, og med flotte hvite bygninger rundt. Fra luften ser det ut som et kjempestort hjul med åtte eiker, og beplantet som en ale. Byen blir også kalt «Rosebyen», p.g.a. alle rosene. I byen er det også en stor slottspark med mange fine spaserveier. Det tar bare 5 min. å kjøre fra Putbus til Wohnmobilstellplatz Lauterbach, Chaussee str. 14, Putbus. GPS 54.3467 – 13.4892. Fra stellplassen er det bare en kort spasertur til Piratøya på Rügen, selv om den er et stykke fra sjøen, og «huset på hodet». Det er en artig opplevelse å gå rundt i huset som er bygd opp ned, der møbler, kjøkken og alt står på hodet. Ellers er Pirate Insel en slags innendørs fornøyelsespark. Fra stellplassen er det heller ikke langt å gå til den lille koselige havna i Lauterbach. Her er det turistinfo og serveringssteder, og det er godt med en forfriskning etter en lang dag. Hvis en fortsatt har litt energi igjen, kan en ta en tur med ”Rasende Roland”, en smalsporet veteranjernbane som går fra Lauterbach-Mole, Putbus, Sellin og til Göhren

Så var det å kjøre til siste overnatting på Rügen, Sund Camping Altefähr, Am Kurpark,1, 18573 Altefähr, GPS 54.3322 – 13.1225. Fra Putbus til Altefähr kjørte vi 20 km på den 2900 km lange Deutsche Alleenstrasse. Denne går mer eller mindre fra Østersjøen i nord og helt til Bodensjøen i syd. Deler av veien var som å kjøre i en grønn tunnel. Fra Altefähr går det en skyssbåt til Stralsund. Altefähr er en liten landsby, men allerede for 800 år siden var det fergeforbindelse over Stralsundet til Stralsund. Båten fra Altefähr legger til en kort spasertur fra sentrum og Altstadt. Historiske Stralsund ligger fint til ved Østersjøen og har beholdt sin opprinnelige bykjerne og sitt gatenett fra middelalderen, og er en av Hansabyene. Byen har to torg – Altermark og Nevermark. Mellom disse er det gågate med mange butikker.

Dagen etter var det i underkant av to timers kjøring til neste overnatting som var Parkplatz Mittelmole, Warnemünde, GPS 54.178519 – 12.091612. Dette er et stort område ved innseilingen til Warnemünde. Plassen er kombinert parkeringsplass for personbiler og bobiler. Det er bare 5 minutters gange til jernbanestasjonen. Herfra går det tog til Rostock, dette tar omtrent en halv time. Fra stasjonen i Rostock er det også omtrent en halv times gange til sentrum. Rostock skiller seg ikke så mye fra andre byer av denne størrelsen, og har drøyt 200.000 innbyggere.

Ales stenar; et monolittisk mysterium.

Neste etappe ble litt lengre, ca to og en halv time fra Warnemünde til Rendsburg ved Kielerkanalen eller Nord-Ostsee- Kanal. Her var Wohnmobilhafen Rendsburg, An der Untereider 9, Rendsburg, GPS 54.3044 – 9.6558. Herfra er det bare ti minutters gange til sentrum, med flere butikker og spisesteder. Til Kielerkanalen tar det 15 minutter å sykle. Langs kanalen er det fine gang- og sykkelveier. Her er også den spesielle Rendsburger Hochbrücke. Dette er en jernbanebru med en sveve- eller vaierferge som henger under brua, denne artige fergen tar både folk og biler.

Da var det på tide å sette kursen hjemover. Neste stopp ble Autocamperplads Struer. Denne plassen er i båthavna ved Struer Sejlklub, Ved Fjorden 14, Struer. Her ble det en rolig kveld i bilen, før vi neste dag kjørte til Hirtshals og Circel K-stasjonen ved tollområdet Dalsagervej 3, Hirtshals. Her er det noen plasser med strøm, det er også tømmemuligheter. Neste dag var det å kjøre tidlig til havnen og Fjord Line hjem.

12883 Mona og Vidar Olsen

Reisebrev fra bladet Bobilen nr. 223

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *